Otóż zamiast zapinać niewiadomo jaki przekaźnik do obracania sygnału można skorzystać z elektronicznego patentu.
Będzie potrzebne:
- napięcie ACC
- masa GND
- sygnał abs
- scalak zasilany z ~12V-16V z bramkami logicznymi CMOS
Opcjonalnie (jeśli ktoś chce ładnie i porządnie zrobić może sobie to na płytce wszystko polutować):
- płytka uniwersalna
- podstawka pod scalak
- wago na śrubeczki (dla baardzo ambitnych żeby było ładnie
)
Istnieją przynajmniej 3 sposoby ażeby odwrócić sygnał. Można zastosować bramkę NOT, bramkę NAND, lub bramkę NOR. Nie jest istotne po ile wejść mają bramki NAND i NOR w tym przypadku.
Przypadek pierwszy: bramka logiczna NOT
Układy scalone typu (przykładowe):
Schemat wewnętrzny:
Rozwiązanie dość proste. ACC lutujemy bezpośrednio do nóżki VDD (lub jeśli mamy płytkę uniwersalną to do odpowiedniej dziurki
). GND lutujemy do nóżki VSS. Teraz sygnał wejściowy ABS (z wnętrza samochodu) lutujemy na jedno z wejść bramki NOT (Input), natomiast z wyjścia (Output)
tej samej bramki lutujemy kabelek do licznika. Wszystko. Po odpaleniu zapłonu wszystko działa, nic więcej nie robimy.
Przypadek drugi: bramka logiczna NAND
Układy scalone typu (przykładowe):
Schemat wewnętrzny:
Rozwiązanie równie proste jednak lutowania więcej. Bramki NAND mogą mieć więcej niż dwa wejścia, a więc tutaj trzeba się przypilnować, bo będzie więcej lutowania.
Przy bramce dwuwejściowej:
ACC lutujemy bezpośrednio do nóżki VCC (lub jeśli mamy płytkę uniwersalną to do odpowiedniej dziurki
). GND lutujemy do nóżki VSS. Teraz sygnał wejściowy ABS (z wnętrza samochodu) lutujemy na
dwa wejścia tej samej bramki NAND (Input1 Input2), natomiast z wyjścia (Output1)
tej samej bramki lutujemy kabelek do licznika. Wszystko. Po odpaleniu zapłonu wszystko działa, nic więcej nie robimy.
Przy bramce trzy i więcej wejściowej:
Możemy postąpić tak samo jak w przypadku bramki dwuwejściowej tylko podłączając sygnał wejściowy na wszystkie wejścia.
Przypadek trzeci: bramka logiczna NOR
Układy scalone typu (przykładowe):
Schemat wewnętrzny:
Chyba najwięcej lutowania . Bramki NOR mogą też mieć więcej niż dwa wejścia, a więc tutaj trzeba się przypilnować przy lutowaniu.
Przy bramce dwuwejściowej:
ACC lutujemy bezpośrednio do nóżki VCC (lub jeśli mamy płytkę uniwersalną to do odpowiedniej dziurki
). GND lutujemy do nóżki VSS. Teraz sygnał wejściowy ABS (z wnętrza samochodu) lutujemy na
dwa wejścia tej samej bramki NOR (Input1 Input2), natomiast z wyjścia (Output1)
tej samej bramki lutujemy kabelek do licznika. Wszystko. Po odpaleniu zapłonu wszystko działa, nic więcej nie robimy.
Przy bramce trzy i więcej wejściowej:
Możemy postąpić tak samo jak w przypadku bramki dwuwejściowej tylko podłączając sygnał wejściowy na wszystkie wejścia, ale ja preferuję trochę bezpieczniejszy sposób.
ACC lutujemy bezpośrednio do nóżki VCC (lub jeśli mamy płytkę uniwersalną to do odpowiedniej dziurki
). GND lutujemy do nóżki VSS. Teraz sygnał wejściowy ABS (z wnętrza samochodu) lutujemy na
jedno z wejść bramki NOR (Inputx) a wszyskie pozostałe wejścia
tej samej bramki podciągamy pod GND, natomiast z wyjścia (Output1)
tej samej bramki lutujemy kabelek do licznika. Wszystko. Po odpaleniu zapłonu wszystko działa, nic więcej nie robimy.
nFO
Oczywiście tych czynności można dokonać na dowolnych bramkach logicznych, ale to pozostawiam już waszej inwencji i kombinowaniu z logiką.
Jedynka logiczna to będzie przeważnie umowne +12V
Zero logiczne to będzie przeważnie umowna masa GND 0V
Pamiętajmy też że bramki mają progi zadziałania! Za bezpieczne wartości można przyjąć:
Jedynka logiczna jest pomiędzy 70-100% * napięcie zasilania.
Zero logiczne jest pomiędzy 0-30% * napięcie zasilania.
Opracował:
msk na podstawie doświadczeń życiowych :p