[ALL 2.5] Jak działają poduszki silnika (potrzebny tłumacz)

Wszystko co tyczy się silników rzędowych pięciocylindrowych wysokoprężnych.
Awatar użytkownika
various
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 754
Rejestracja: 2012-01-07, 00:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Tarnowskie Góry

[ALL 2.5] Jak działają poduszki silnika (potrzebny tłumacz)

Post autor: various »

Wiele razy słyszało się, że u nas poduszki są podgrzewane co jest bzdurą.. i jeszcze inne teorie.

Tutaj fakty:
Obrazek Obrazek

Byłbym wdzięczny, jak by ktoś przetłumaczył, bo z angielskiego spoko, ale niemiecki ni w ząb :)

Pzdr
icemerc
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 272
Rejestracja: 2011-11-09, 23:08
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Łódź

Post autor: icemerc »

nie są podgrzeane. Sa to normlane poduszki gumowo-olejowe z czujnikime cisnienia oleju. Wiem bo wymianielm ostatnio u ojca i niestety w 2008 poduszki zarówno prawa jak i lewa z czujnikami zostały wycofane z produkcji, w ASO 1000 zl sztuka. Ojciec założył gumowo-olejowe bez czujnika i jest super.
Jak działąją?? z wiadomych mi informacji, gdy spada ciśnienie oleju w poduszcze idzie info z czujnika i VAGiem mozna to odczytac.

Pozdr
AEL quattro rodzinny czterołap po koksie :-)
http://audi-c4.pl/viewtopic.php?t=1443
Awatar użytkownika
Paweł.S
Adept
Adept
Posty: 41
Rejestracja: 2013-01-14, 21:18
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Białystok

Post autor: Paweł.S »

z jakiego powodu takie poduszki występowały jedynie w silnikach R5?
Awatar użytkownika
various
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 754
Rejestracja: 2012-01-07, 00:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Tarnowskie Góry

Post autor: various »

icemerc, to nie czujnik cisnienia. W zaleznosci od obrotow ECU zmienia twardosc tej poduszki poprzez sterowanie praca zaworka.

[ Dodano: 2014-12-04, 22:51 ]
Paweł.S pisze:z jakiego powodu takie poduszki występowały jedynie w silnikach R5?
Może z uwagi na wyważenie R5 i zmniejszenie wibracji na jałowym poprzez właśnie sterowanie twardością.
dechpo
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 478
Rejestracja: 2012-04-23, 19:39
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Warszawa

Post autor: dechpo »

Wydaje mi się, że do zmiany twardości poduszki trzeba zmienić temperaturę oleju lub ciśnienie, skoro mówicie, że nie ma podgrzewania to musi być jakiś mechanizm który działa jak pompa. Dobrze kombinuję?
Awatar użytkownika
wolfik0
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 711
Rejestracja: 2011-07-22, 22:20
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: zabrze

Post autor: wolfik0 »

To tak te cudo działa... :shock:
()()()() Jedna rodzinka VW
icemerc
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 272
Rejestracja: 2011-11-09, 23:08
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Łódź

Post autor: icemerc »

various, Guzik prawda. Najpierw udaj sie do serwisu i zapytaj a nie bajki opowiadaj o sterowanej pracy poduszki. Byłem, pytałem dlatego pisze, że tak nic sie nie steruje tylko przekazuje informajce o braku cisnienia w poduszce...

Sorka ale jak nie podgrzewanie, to teraz sterowanie i kolejne mity i słynnej poduszcze w R5 powstaja....
AEL quattro rodzinny czterołap po koksie :-)
http://audi-c4.pl/viewtopic.php?t=1443
Awatar użytkownika
various
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 754
Rejestracja: 2012-01-07, 00:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Tarnowskie Góry

Post autor: various »

icemerc, stary w serwisie oni nie maja pojęcia o tym, nie ma żadnego infa o poduszce w zadnym vagu, te poduszki maja swój własny sterownik, nie steruje nimi ECU. Naoglądałem się już schematów ECU w R5 w każdej możliwej wersji.

Z reszta masz u góry oficjalna dokumentacje VW o jednostkach R5, i pisze jak byk elektromagnet - ta część pod poduszką.
DOMIELSON
Mechanik
Mechanik
Posty: 185
Rejestracja: 2014-04-25, 15:54
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Kielce, Warszawa

Post autor: DOMIELSON »

Wnioskując z rysunku można dojść do wniosku że w momencie zmniejszenia ciśnienia w poduszce, elektromagnes zmniejsza przestrzeń w komorze.
Awatar użytkownika
various
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 754
Rejestracja: 2012-01-07, 00:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Tarnowskie Góry

Post autor: various »

To przecież tłumaczę, że poduchy nie komunikują się z ECU, i są do nich tylko 2 kabelki tak więc nie ma opcji przesyłać infa o ciśnieniu i jednocześnie podawać 12V do elektromagnesu.
Awatar użytkownika
Paweł.S
Adept
Adept
Posty: 41
Rejestracja: 2013-01-14, 21:18
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Białystok

Post autor: Paweł.S »

Google translator

Olej hydrauliczny w górnej i dolnej komorze hydraulicznej poduszki silnika jest oddzielony przez zawór membranowy i kanał przepustnicy. Poprzez różne drgania silnika i wstrząsy drogowe powstają różne ciśnienia na zamknięty olej hydrauliczny.

Łagodne drgania wykonują niskie skoki ciśnienia płynu hydraulicznego na kanał przepustnicy o odpowiedniej charakterystyce twardej przepustnicy 1800 / min. Większe wibracje powodują wyższe ciśnienie płynu uzyskując tym dostęp za zaworem membranowym umieszczonym w dolnej komorze olejowej. To odpowiada charakterystyce miękkiej głównie dla biegu jałowego. Jednostka sterująca odbiera na znaki odniesienia i elektromagnes aktywuje zawór membranowy tak że jest zwolniony przez osłony zacisków, że płyn hydrauliczny z mniejszym oporem (miękka charakterystyka) wpływa do dolnej komory olejowej.

Ölkammer - komora olejowa
Klemmdecke - pokrywa zacisków
Membranventil - zawór membranowy
Dämpferkanal - kanał przepustnicy
Fließbohrungen - otwory przepływowe
Ostatnio zmieniony 2014-12-05, 22:38 przez Paweł.S, łącznie zmieniany 1 raz.
trepek
Adept
Adept
Posty: 17
Rejestracja: 2012-06-11, 00:34
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Osiek k/Olkusz

Post autor: trepek »

icemerc pisze:various, Guzik prawda. Najpierw udaj sie do serwisu i zapytaj a nie bajki opowiadaj o sterowanej pracy poduszki. Byłem, pytałem dlatego pisze, że tak nic sie nie steruje tylko przekazuje informajce o braku cisnienia w poduszce...

Sorka ale jak nie podgrzewanie, to teraz sterowanie i kolejne mity i słynnej poduszcze w R5 powstaja....
Masz schemat wraz z działaniem a nawet nie popatrzysz na niego i nie zastanowisz się. Po co w takim razie elektromagnes? Przecież przy różnym podanym napięciu będzie inne ustawienie rdzenia umieszczonego w tym elektromagnesie.
Na rysunku widać, że rdzeń jest połączony z membraną. Nad i pod membraną masz olej. Zmiana położenia membrany będzie wpływała na ciśnienie oleju w górnym i dolnym położenia poduszki (na rysunku widzimy również kanały przelewowe i buforowe).

Reasumując i rozwiązując wszelkie domysły: zmiana napięcia podawanego na elektromagnes zmienia współczynnik tłumienia poduszki olejowej (zmienia się charakterystyka tłumienia). Inną charakterystykę tłumienia ma ta poduszka dla silnika pracującego na wolnych obrotach (ugięcia od silnika są wolniejsze ale większe) a inna charakterystyka dla wysokich obrotów (częstotliwość drgań szybsza ale krótsza).

Podejrzewam, że zmiana charakterystyki tłumienia jest liniowa, zależna od obrotów i temp silnika.
O dieslach wiem prawie wszystko :-)
Dodek
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 794
Rejestracja: 2011-06-20, 15:43
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: c.k
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Post autor: Dodek »

Reasumując elektromagnes działa na zasadzie 0-1 , do 1800 obr jest aktywowany, powyzej juz nie - tj brak sygnału z egu- , aby to sprawdzic trzeba naciać kable i zmierzyc napiecie multimetrem - ktory chetny ?

PS fajnie ze ktoś znalazł taki rodzynek techniczny :-)
AEL INSIDE
arwam
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 321
Rejestracja: 2013-09-01, 22:53
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Świętokrzyskie

Post autor: arwam »

icemerc, wszystko sie zgadza ale w nowszych pojazdach,
W c4 jest sterowana twardosz, polecam sie pobawic na krotko oodczas pracy silnkka na wolnych obrotach napieciem 12v doprowadzonym do poduszek.
Sprzedam części do silnika AEL=> http://audi-c4.pl/viewtopic.php?t=14375
Jest: Audi 100 C4 Avant 2.5TDI ok 180KM/400Nm
Audi A6 C4 Quattro AEL,
Awatar użytkownika
drmort
Mechanik
Mechanik
Posty: 233
Rejestracja: 2012-10-25, 22:48
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Otwock

Post autor: drmort »

odgrzeję kotleta bo rozkminialiśmy to ze Stigiem na XI w Ślesinie :D

tłumaczenie na angielski:
The hydraulic oil in the upper and lower oil chamber is separated by a diaphragm valve and a damper channel.
Due to different vibrations of the engine and the road surface, different pressures are exerted on the enclosed hydraulic system.

In the event of slight vibrations, the damper channel absorbs the low pressure peaks of the hydraulic fluid. This corresponds to a hard damping characteristic, which sets in from 1800 rpm. Larger vibrations and the associated higher fluid pressures reach the lower oil chamber via the released diaphragm valve.
This corresponds to a soft damping characteristic, especially when idling.
The control unit receives the engine speed information via the reference mark and speed sensor and activates the electromagnet and releases the diaphragm valve via the clamp cover so that the hydraulic fluid can flow into the lower oil chamber with less resistance (soft characteristics).

czyli przy wysokich drganiach (powyżej 1800rpm) membrana nie ugina się (co odpowiada twardej pracy poduszki). Przy niższych obrotach Ecu podaje sygnał na elektromagnes, który ugina membranę do dołu zmniejszając ciśnienie w górnej części poduszki (miękka praca)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki pięciocylindrowe”