[FWD-MAN][100 C4 2.8 AAH] Problem z doborem sprzęgła

Wszystkie sprawy związane z przekładniami, dyframi i skrzyniami biegów.
Awatar użytkownika
Rozarh
Adept
Adept
Posty: 32
Rejestracja: 2019-06-12, 08:32
Imię: Arkadiusz
Moje Audi: 100 C4
Rok produkcji: 1991
Silnik: 2.8E 174KM (AAH,AFC)
Nadwozie: Sedan
Trakcja: FWD
Skąd: opolskie
Płeć:

[FWD-MAN][100 C4 2.8 AAH] Problem z doborem sprzęgła

Post autor: Rozarh »

Panowie (i panie) Pomocy!
Padło mi sprzęgło (docisk) w Audi (1991r) i mam problem z doborem części. Teoretycznie w tym modelu powinna być dwumasa (DMF) ale to jest auto z początku produkcji, w którym nie było dwumasy - tyle to już wiem.
Na ETKA na rysunku 141-010 docisk [2] ma podane dla silnika AAH dwa numery części - dla nadwozia do VIN: 4A-M-100 000 numer jest 050 141 117 EX a dla nadwozia od VIN: 4A-N-000 001 jest już numer 078 141 117 FX
Tarcza i komplet do wymiany są już podawane wyłącznie na wersję dla VIN: 4A-N-000 001 w górę :(
Mój VIN jest poniżej tego granicznego i jak dzwoniłem do sprzegla.com to się dowiedziałem, że VIN jest niepoprawny :(
Jako pierwsze kupiłem zestaw Sachs 3000 387 101 - ale okazało się, że to zestaw dla dwumasy - bardziej płaski docisk ze schowaną tarczą docisku w obudowie i tarcza sprzęgła bez sprężyn...
Drugi zestaw jaki kupiłem to pełna dwumasa z kołem: Valeo 837047 - skoro nowsze mają dwumasę to czemu moje nie ma mieć?

i znów d... Po zamocowaniu koła zamachowego dwumasowego przylega ono do bloku silnika i nie da się nim ruszyć, choć stare koło na to pozwalało. WTF?

W sumie to dwumasa ma grubszą krawędź od strony silnika w porównaniu do koła zamachowego, które siedziało na aucie (078105201C) co powoduje, że haczy o śruby uszczelniacza i o sam uszczelniacz. Z tego co widzę uszczelniacz z auta ma numer 078 103 173 a numer wskazywany przez ETKA to 078 103 171 H [(16) na rysunku 103-030] na tym rysunku widać też, że w późniejszych wersjach zostały zmienione śruby mocujące ten uszczelniacz z M6x20 na M6x16 - może to jest jakiś trop?

Generalnie mam dwa wyjścia:
1. Dokupić tarczę i docisk, chociaż dopasować coś będzie ciężko - w ETKA brak numerów a na wyjętym docisku i tarczy też krucho z numerami - widzę tylko, że były firmy SACHS choć na tarczy z opisem SACHS widzę również wybite "LUK" - mechanik obdzwaniał wg numerów tam dostępnych hurtownie i ponoć już tej wersji nie ma w Polsce.
2. Zakombinować z tym uszczelniaczem tak, aby dwumasa się o niego nie opierała. Mam wrażenie, że uszczelniacz 078 103 171 ma grubsze te skrajne wytłoczenia a to właśnie na nich i na śrubach opiera się koło. Wersja 078 103 171 H i 078 103 173 A (którego ten pierwszy ponoć zastępuje) mają te brzegi dość cienkie w porównaniu z wypukłym środkiem.

Odnośnie punktu 1 to może ktoś zna numery jakie powinny mieć tarcza i docisk dla tej wersji?
Z kolei dla pkt2 może ktoś wie o co chodzi z tym uszczelniaczem wału? Czy ma ktoś może używkę, żeby sprawdzić czy to pasuje?
Ceny na znanym portalu aukcyjnym to 490zł za nówkę od VW, ale trzeba czekać prawie 3 tygodnie. No i nie wiem czy po wymianie to ruszy czy nadal się oprze?
Awatar użytkownika
lukaszz2369
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 305
Rejestracja: 2012-11-14, 15:53
Imię: Łukasz
Moje Audi: A6 C4
Rok produkcji: 1997
Silnik: 2.8E 193KM (ACK)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Konin
Otrzymał podziękowań: 3 razy
Płeć:

Post autor: lukaszz2369 »

A sprawdzałeś ten numer z luk 624083600? Niby jest od 2.5 tdi ale teoretycznie do 2.8 tez pasuje.
Awatar użytkownika
Rozarh
Adept
Adept
Posty: 32
Rejestracja: 2019-06-12, 08:32
Imię: Arkadiusz
Moje Audi: 100 C4
Rok produkcji: 1991
Silnik: 2.8E 174KM (AAH,AFC)
Nadwozie: Sedan
Trakcja: FWD
Skąd: opolskie
Płeć:

Post autor: Rozarh »

lukaszz2369 pisze: 2023-06-05, 22:42 A sprawdzałeś ten numer z luk 624083600? Niby jest od 2.5 tdi ale teoretycznie do 2.8 tez pasuje.
Nawet Sachs podaje ten numer (VAG: 046 198 141 X) jako pasujący do silnika AAH :)

Wiem, że ludzie montują te sprzęgła likwidując dwumasy. Zastanawia mnie tylko wytrzymałość takiego sprzęgła? AAH ma większą moc niż AAT - może mieć to wpływ na szybsze zużycie sprzęgła.

Obecnie ceny stoją na głowie. Gdybym miał koło dwumasowe to zestaw tarcza+docisk to koszt rzędu 600zł. Taki zestaw dla jednomasy to niecały 1000zł...

Bardziej bym się skłaniał do wymiany tego nieszczęsnego uszczelniacza. Skąd w ogóle numer "078 103 173" bez literki "A"??? Nawet google o nim nic nie wie :( Sugeruje głownie "A", "E" i "078 103 171 H" - jako zamiennik... Te wyglądają jakby na tych dalszych końcach miały mniejszą grubość co pewnie spowoduje, że po wymianie koło dwumasowe nie będzie się już haczyć...

Co sądzicie?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Przekładnie i skrzynie biegów”